Hva er egentlig gudstjenesten? 

Gudstjenesten handler både om at Gud tjener oss, og at vi tjener ham. Likevel er det Guds tjeneste for oss som kommer først og er det primære. For uten at Gud tilgir oss syndene og gir oss del i hans Sønns liv, er vi i mørke og kan ikke tjene eller tilbe ham. Men når vi har kommet til tro på Jesus Kristus, og har blitt betjent av ham gjennom nådens midler, skal vi takke og lovprise ham for hans store gjerninger mot oss.

4.jpg

Vi kan derfor si at vi har to retninger i vår gudstjeneste, ned og opp, at Gud tjener oss, og at vi tjener ham. Når vi samles til gudstjeneste, preger dette alt som skjer. I forkynnelsen av evangeliet, i dåpen og i nattverden tilgir Gud oss syndene – så der er det Gud som tjener oss. I andre deler av liturgien er det derimot vi som tjener Gud, for eksempel gjennom bønner og lovsanger. Når vi tilber Gud og takker ham, skjer det alltid som en respons på det han allerede har gjort for oss. Vi tilber ham fordi han har frelst oss fra alle våre synder, fra dødens og Djevelens makt.

Forkynnelse

Mange tenker at forkynnelsen først og fremst er en hjelp til å leve etter Guds bud. Det er helt sant at forkynnelsen skal handle om dette. Likevel er ikke forkynnelsens viktigste funksjon å fortelle oss hvordan vi skal leve. Det viktigste forkynnelsen gjør er derimot å proklamere at Jesus har tatt bort alle våre synder på korset, at hans død har blitt til liv for oss og at han har seiret over Djevelen og hans åndehær. Forkynnelsen skal male Jesus Kristus for øynene våre så vi tror på ham alene.

For å sette det på spissen kan vi derfor si: Forkynnelsen handler ikke om hva vi skal gjøre – men hva Jesus har gjort for deg. Likevel forteller Bibelen oss at vi som tror, blir forandret av evangeliet. Vi blir nye mennesker. Vi skal derfor leve i kjærlighet til Gud og vår neste, slik som budene og formaningene i Bibelen lærer oss.

Nattverd

I Messiaskirken feirer vi nattverd hver søndag. Det gjør vi fordi nattverden er viktig. Den gir oss nemlig Guds nåde. I nattverden får vi syndene tilgitt, styrkes i håpet om det evige liv, og forenes samtidig med Jesus Kristus og hverandre. Dette er dessuten en gammel kristen tradisjon, da de kristne fra begynnelsen av samlet seg nettopp om forkynnelsen og nattverden som gudstjenestens to viktigste deler.

Vi tror at nattverden er for deg som deler vår lutherske tro – ved at du er døpt i den treenige Guds navn, tror at du trenger syndenes forlatelse og tror at du i nattverdens brød og vin spiser og drikker Jesu virkelige legeme og blod. Har du spørsmål om vår nattverdspraksis? Ta kontakt med en av prestene, så skal vi forsøke å svare deg.

Dåp

Bibelen sier at dåpen frelser. Dåpen er nemlig et bad til gjenfødelse. Der blir vi født på ny til det nye livet med Jesus. Der lover Gud at han vil være vår Far, og ikke forlate oss, men føre oss til det evige liv. Siden Bibelen ikke setter noen nedre aldersgrense for når vi kan bli døpt, heller ikke vi det. Vi døper både barn og voksne.

Vi tror at enhver som blir døpt kan falle ut av nåden hvis de ikke blir opplært i troen og får høre om Jesus i oppveksten. Derfor er vi opptatt av at alle som blir døpt får lære hva det vil si å være en kristen. Av den grunn har vi både søndagsskole og ungdomsgruppe, og bibeltimer for de voksne. Gjennom forkynnelsen holder Gud oss fast i vår dåpspakt.

Liturgi

Messiaskirken er en liturgisk menighet. Det betyr at vi står i den kirkelige tradisjonen som kommer fra apostlene, og bruker faste ledd slik som de kristne før oss. Vi bekjenner syndene sammen, synger salmer og andre sanger, hører Guds ord lest, lytter til forkynnelse over dagens bibeltekst, bekjenner vår hellige tro, mottar nattverden og får velsignelsen lyst over oss. Alt skjer innenfor liturgiens faste rammer.

Kanskje er liturgi noe som er litt fremmed for deg. Det er helt greit! Vi forventer ikke at de som kommer til menigheten skal være kjent med liturgi. Derimot vil vi invitere deg til å bli kjent med liturgien så du etterhvert kan føle deg hjemme i den.

Mange opplever at de faste leddene skaper en god ramme rundt troen og livet midt i en kaotisk tilværelse. Du får komme til gudstjeneste hver uke og oppleve at sannheten om deg og Gud blir gjentatt med de samme ordene – at du er en synder som trenger nåde, samtidig som Gud i Jesus Kristus har steget ned for å frelse syndere og nå kommer til deg i gudstjenesten. Det er den dypeste sannheten om gudstjenesten og liturgien.

Du finner liturgien for søndagsgudstjenesten vår på lkn.no.

Her kan du se våre prekener.