Vår historie

Messiaskirkens startet i 2005, først som et husfellesskap i Oslo, deretter som en gudstjenestefeirende menighet i sentrum av byen. Messiaskirken er utspringet til kirkesamfunnet Den lutherske kirke i Norge (LKN), som ble registrert i 2006.

Menigheten leide lenge lokaler i Høgskolen i Staffeldtsgate (nå NLA Høgskolen Oslo), og flyttet i september 2018 til Adventkirken på Ulsrud. Her leier vi kirke og menighetssal til gudstjenester og bibeltimer, samtidig som vi og LKN har kontorer her.

VÅr tro

Messiaskirken er en luthersk menighet. Hva betyr det? Først og fremst betyr det at vi tror at hele Bibelen er Guds troverdige ord til oss. I Bibelen har vi alt det vi trenger for å bli frelst, og der forteller Gud oss hvordan vi skal leve.

Jesus Kristus er Bibelens sentrum. I Det gamle testamentet hører vi profetier om hvordan han skulle bli. I Det nye testamentet ser vi oppfyllelsen av løftene. Der hører vi at Jesus døde på korset for å sone hele verdens synder, og at frukten av korset nå kommer til oss i nådemidlene dåp, nattverd og forkynnelsen av evangeliet.

I likhet med andre bekjennelsestro lutherske kirker tror vi at Bibelens lære er rett fortolket av Konkordieboken, samlingen av de lutherske bekjennelsesskriftene. Vi tror ikke at bekjennelsesskriftene står over Det gamle testamente og Det nye testamente, bare at de er en rett forklaring av det Bibelen forteller. Og siden de gir oss en rett forklaring av hva Bibelen faktisk lærer oss, har vi som kirke forpliktet oss til å undervise og tro i samsvar med dem.

Internasjonalt samarbeid

Messiaskirken er en internasjonal menighet. De som deltar på samlingene våre kommer fra ulike ulike land og kulturer. Vi har også nære bånd til flere av de store lutherske kirkene i verden som har holdt fast på vår bibelske og lutherske tro. Vi har gjennom Den lutherske kirke i Norge kirkefellesskap med Lutheran Church – Missouri Synod, som er den nest største lutherske kirken i USA, og også Den evangelisk lutherske kirke i Latvia, Den evangelisk lutherske kirke i Litauen, Den evangelisk-lutherske kirke i Ingermanland og American Association of Lutheran Churches. Derfor kan vi iblant ha felles gudstjenester, og noen ganger kommer prester fra disse kirkene for å preke på gudstjenester i Messiaskirken. Det er flott å dele gleden over troen sammen med våre kristne søsken fra andre land!

Misjon

Vi tror at misjon er viktig. Derfor har vi siden oppstarten støttet ulike misjonsprosjekter rundt om i verden. Blant annet har presteutdanning ved Concordia Buenos Aires, arbeid for forfulgte kristne og jødemisjon gjennom Israelsmisjonen mottatt støtte fra oss. 10% av alle våre innsamlede midler går til misjon utenfor Norges grenser.

Bibel og Fellesskap

Messiaskirken tilbyr ulike typer fellesskap i tillegg til gudstjenestene. Vi har bibeltimer, ulike bibelgrupper, søndagsskole (opp til 9 år) og ungdomsgruppe (fra 10 år og oppover). Søndagsskolen samles under prekenen, mens ungdomsgruppen samles under kirkekaffen.


Fakta om Messiaskirken

  • Menigheten ble startet i 2005

  • Samles nå i Adventkirken på Ulsrud

  • Er en del av Den lutherske kirke i Norge

  • Ca 50 mennesker samles til gudstjeneste hver uke



Vår tro

  • Bibelen er Guds troverdige ord til oss

  • Bibelens lære er oppsummert i de lutherske bekjennelsesskriftene